اگر طرز تهیه مربای انجیر سیاه را بدانید یک صبحانه بسیار مقوی و خوشمزه به خود و عزیزانتان هدیه داده اید. مربای انجیر سیاه برای شیرینی های مختلف و کیک نیز استفاده می شود. در واقع طعم این مربا سبب شده تا در شیرینی پزی ها مورد استفاده قرار بگیرد. فوت و فن طرز تهیه مربای انجیر سیاه را با شما در میان می گذاریم تا نتیجه کار برایتان لذت بخش باشد.

مواد لازم برای طرز تهیه مربای انجیر سیاه

فرض ما بر این است که شما به دنبال طرز تهیه مربای انجیر سیاه به میزان یک شیشه متوسط هستید. در این زمینه نیاز به یک کیلوگرم انجیر دارید. سایز انجیرها چندان مهم نیست. از سوی دیگر دو لیوان آب نیاز است و به میزان 750 گرم شکر برای یک کیلوگرم انجیر در نظر گرفته می شود. اگر فکر می کنید علاقه به مربای بسیار شیرین دارید، می توانید مقدار شکر را به یک کیلوگرم برسانید. نیاز به یک قایش غذاخوری آب لیمو و همینطور یک قاشق غذاخوری گلاب نیز خواهید داشت. در بخش مربوطه توضیحات مربوط به الزام آب لیمو و گلاب را به شما خواهیم داد.

گام های اولیه طرز تهیه مربای انجیر سیاه

برای اینکه طرز تهیه مربای انجیر سیاه برای شما آسانتر باشد باید مراحل را به ترتیب طی کنید. در ابتدا باید انجیرها را تمیز کنید. نیاز است که انجیرها با دقت شسته شود. اگر فکر می کنید که میزان کثیفی و آلودگی انجیرها زیاد است عملیات شستشو را چندین بار تکرار نمایید. پس از آن نیاز است که دم انجیر را جدا کنید.

مجدداً انجیرها را داخل یک آب کش بریزید و به خوبی شستشو نمایید. مرحله اول برای تهیه مربای انجیر بسیار مهم است. پس از شستشو می بایست اجازه دهید که آب اضافی انجیرها خارج شود. شما برای پخت مربا نیاز به انجیرهای کاملاً خشک شده دارید. در مرحله دوم نیاز است که شربت مربا را تهیه کنید. زمانی که طول می کشد تا انجیرها خشک شود، بهترین گزینه برای تهیه شربت مربای انجیر خواهد بود. برای انجام این کار نیاز به دو لیوان آب دارید.

دو لیوان آب را داخل قابلمه بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا جوش آید. بهتر است که حرارت اجاق گاز متوسط باشد. پس از اینکه آب جوش آمد می بایست شکر را اضافه کنید. به این بخش دقت کنید که که شکر باید به طور کامل در آب حل شود. نیاز است که شکرها را به آرامی هم بزنید. طرز تهیه مربای انجیر سیاه بسیار آسان است، تنها کافیست همه موارد به دقت بررسی شود. هم زدن شکر باید به صورتی باشد که دانه های شکر به طور کامل ناپدید شود و در نهایت شربتی نسبتاً غلیظ داشته باشید. میزان غلظت بستگی به خودتان دارد.طرز-تهیه-مربای-انجیر-سیاه

اضافه کردن انجیرها و گلاب و آب لیمو

زمان اضافه کردن انجیر و گلاب و آب لیمو از موارد مهمی است که در طرز تهیه مربای انجیر سیاه به آن تاکید شده است. در ابتدا باید غلظت شکر را تست کنید. بهترین روش این است که مقداری از شربت را داخل ظرفی بریزید و اجازه دهید تا خنک شود. در واقع شربت زمانی که داغ است بسیار رقیق نشان می دهد و این موضوع سبب می شود که اندازه ها از دست شما خارج شود. ملاک اصلی برای مربا، شربت خنک است. شربت قوام آمده حالت کشدار دارد.

در صورتی که پس از خنک شدن شربت، این حالت احساس شد یعنی غلظت مورد نظر تایید شده است. در این زمان باید انجیرها را به شربت اضافه کنید. دقت کنید که می بایست حرارت را کم کنید و انجیرها را با آرامش و کم کم به شربت اضافه کنید. اضافه کردن یکباره انجیرها به شربت بسیار مشکل ساز خواهد شد. حال نیاز است که 30 دقیقه صبر کنید تا انجیرها بپزند. انجیرها زمانی تبدیل به مربا می شوند که کاملاً نرم باشند. در واقع قابلمه را به مدت 30 دقیقه به حال خود رها نمایید. سپس آب لیمو را به مربا اضافه کنید. برخی از افراد به طعم زعفران علاقه دارند.

می توانید مقداری زعفران نیز به انجیرها اضافه کنید. زعفران ها سبب خوش طعم شدن مربا می شود. مثلاً دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده برای مربا کافی است. پس از آن نیاز است که اجاق خود را خاموش کنید.  ریختن گلاب نیز سبب می شود که مربای شما بسیار خوش طعم و درجه یک به نظر برسد و با کیفیت باشد. به طور کلی طعم دهنده ها بسته به سلیقه خودتان خواهد بود. برخی از افراد مقداری دارچین اضافه می کنند.

چرا نیاز به اضافه کردن آبلیمو به مربای انجیر است؟

در طرز تهیه مربای انجیر سیاه تاکید زیادی به اضافه کردن آبلیمو شده است. برخی از افراد فکر می کنند که آبلیمو سبب ترش شدن مربا می شود این تصور اشتباه است. آب لیمو سبب می شود که جلوی شکرک زدن مربا گرفته شود. در صورتی که آب لیمو در دسترس نباشد می توانید از جوهر لیمو استفاده کنید.طرز-تهیه-مربای-انجیر-سیاه-استهبان

جدول زمان بندی برای طرز تهیه مربای انجیر سیاه

آماده سازی وسایل لازم برای تهیه مربای انجیر سیاه 10 دقیقه زمان نیاز دارد. برای پخت این مربا 35 دقیقه کفایت می کند. یعنی شما در مجموع 45 دقیقه زمان برای پخت مربای انجیر نیاز دارید. این میزان برای یک شیشه متوسط در نظر گرفته شده است. یک سری نکات زمانی نیز وجود دارد که در بخش پایانی این مقاله به آن پرداخته ایم.

بیشتر بدانید : لیست قیمت انجیر خشک بیشتر بدانید: خرید انجیر سایت انجیر تک

نکات طلایی طرز تهیه مربای انجیر سیاه

طرز تهیه مربای انجیر سیاه آسان است اما یک سری نکات مهم مطرح است که اگر رعایت کنید قطعاً مربای شما بسیار خوشمزه تر خواهد بود. در صورتی که سایز انجیر ها کوچک باشد می توانید آنها را به صورت درست در داخل قابلمه بریزید. اما اگر فکر می کنید که انجیر ها درشت هستند بهتر است که آنها را تقسیم بر دو یا چهار نمایید. دقت کنید که این موضوع سبب می شود که شربت شما بسیار خوش طعم شود. اندازه انجیرها به سلیقه شما بستگی دارد.

برخی از افراد دوست دارند انجیرها را کاملاً خرد نمایند اما لطف مربای انجیر به تکه های درشت آن است. موضوع بعدی در طرز تهیه مربای انجیر سیاه بررسی یکدست بودن انجیرها است. یعنی باید بررسی کنید که انجیرها بسیار نرم یا بسیار سفت نباشند. اگر بتوانید انجیرهای بسیار نرم را از سفت جداسازی کنید قطعاً مربای شما نتیجه بهتری دارد. مثلاً انجیرهای نرم زمان پخت کمتری نیاز دارند. انجیرهای سفت باید بیشتر روی حرارت بمانند. پس به این نکته دقت داشته باشید.

برخی از انجیرهای سیاه بسیار شیرین هستند. در این زمینه بهتر است که مقدار کمی شکر استفاده شود. در واقع مربا نباید بیش از اندازه شیرین باشد. نکته دیگر این است که دم انجیرها نباید تا انتها جدا شوند. به این ترتیب داخل انجیر و دانه های آن مشخص نمی شود و ظاهر مربای شما بسیار عالی است. نیاز است که حرارت ملایم باشد.

حرارت بالا نیز سبب شکرک زدن مربا می شود. همینطور نیاز است که کف روی مربا را بردارید. این روند سبب می شود که مربای شما بسیار شفاف شود. در صورت تمایل می توانید از وانیل استفاده کنید. استفاده از وانیل به جای گلاب سبب طعم جدید به مربای شما می شود. چوب دارچین و هل نیز در طرز تهیه مربای انجیر سیاه مورد تایید قرار گرفته است.طرز-تهیه-مربای-انجیر-سیاه-خشک

آیا پس از ریختن انجیر در قابلمه باید آن را هم زد؟

به هیچ عنوان! برخی از افراد برای اینکه مربا بهتر بپزد و یا له شود شروع به هم زدن مربا می کنند. هم زدن مربا به شکرک زدن آن منجر می شود. در صورتی که نیاز به هم زدن مربا بود باید از قاشق چوبی استفاده کنید و این کار بسیار آرام انجام دهید. در صورتی که از مهارت کافی برخوردار هستید می توانید قابلمه را تکان دهید تا انجیرها جابجا شوند.

چه کنیم تا مربا له نشود؟

یک نکته جالب در طرز تهیه مربای انجیر سیاه این است از مرباهای نسبتاً سفت و سالم استفاده کنید تا مشکل له شدگی وجود نداشته باشد. در واقع انجیرهایی که ترک خورده هستند قطعاً در قابلمه می ترکند و له می شوند. هرچه انجیرهای شما سالم تر باشد نتیجه کار بهتر خواهد بود.

ترفند جالب برای کسانی که مربای له شده دوست دارند!

برخی از افراد علاقه به مربای میکس یا له شده دارند. یک نکته در طرز تهیه مربای انجیر سیاه برای این منظور در نظر گرفته شده است. شما می توانید پوست انجیر ها را به طور کامل و البته با دقت جدا کنید. سپس حرارت را کمی بالاتر ببرید و یا زمان بیشتری بگذارید تا میوه به طور کامل روی حرارت له شود. البته می توانید در ابتدا نیز انجیرها را پس از جداسازی پوست به قطعات کوچکتری تقسیم کنید و رنده نمایید. اما به طور کلی پوست کندن انجیر برای له شدن آن کفایت می کند.طرز-تهیه-مربای-انجیر-خشک-استهبان-عالی

با دانه ها وارد شده داخل شربت چه کنیم؟

اگر دیدید که در زمان پخت دانه های انجیر وارد شربت شد اصلاً نگران نباشید. نیاز است که انجیرها را جداسازی کنید و شیره را از یک صافی عبور دهید. این کار سبب می شود که دانه های انجیر از شربت جدا شود. سپس می توانید مجدداً انجیرها را وارد شربت کنید.طرز-تهیه-مربای-انجیر-خشک-درجه-1

خاصیت مربای انجیر سیاه

تا به اینجا مراحل مختلف طرز تهیه مربای انجیر سیاه به شما آموزش داده شد. حال می خواهیم کمی در مورد خاصیت این مربا صحبت کنیم. انجیر ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. همینطور خواص درمانی این میوه نیز بالا است. خواص انجیر سیاه بسیار بالا است. مربای انجیر سیاه ارزش غذایی بالایی دارد.

مثلاً در این میوه پروتئین زیادی وجود دارد که برای ورزشکاران بسیار مناسب است. در انجیر سیاه انواع ویتامین های A ، B  ، C وجود دارد. مواد معدنی که در انجیر سیاه وجود دارد بسیار زیاد است. منیزم و کلسیم و فسفر و سدیم در این مواد غذایی بسیار مهم است. این میوه ها به سلامت استخوان کمک می کند.

در واقع انجیر سیاه سبب می شود که استحکام استخوان ها بیشتر شود. کسانی که درگیر دردهای مفصلی و آرتروز هستند می بایست از مربای انجیر سیاه بیشتر استفاده نمایند. انجیر در لیست میوه های ملین قرار گرفته است و مربای انجیر سیاه نیز برای پاکسازی روده بسیار مناسب است. پس اگر درگیر یبویست هستید با دنبال کردن طرز تهیه مربای انجیر سیاه تا حد زیادی مشکل خود را برطرف سازید.

در صورتی که از بیماری دیابت رنج می برید بدانید که قند موجود در انجیر سیاه طبیعی است و مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. این میوه برای همه افراد مفید است و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. استفاده از انجیر خام نیز بسیار خونساز بوده و برای کسانی که فقر آهن دارند مناسب است.طرز-تهیه-مربای-انجیر-سیاه-صادراتی

چرا آموزش  تهیه مربای انجیر سیاه بیشترین تقاضا را دارد؟

طرز تهیه مربای انجیر سیاه بالاترین سرچ را در بین انواع مربا به خود اختصاص داده است. در واقع انجیر سیاه دارای مقدار بالایی از ویتامین C و آهن است. کسانی که درگیر فقر آهن هستند می توانند این مربا را برای همیشه استفاده کنند. استفاده از این مربا سبب می شود که حرارت بدن کاهش یابد چون میزان تعریق را بیشتر می کند. خوردن انجیر سیاه برای افرادی که درگیر ناراحتی های سینه هستند بسیار مناسب است. در واقع در درمان سرفه بسیار موثر است.

ارزش غذایی این مربا بالا است. بانوان باردار و شیرده می توانند به سادگی طرز تهیه مربای انجیر سیاه در کمتر از یک ساعت را دنبال کنند و این مربا را همیشه در یخچال خود داشته باشند. وجود پتاسیم و پکتین در مربای انجیر سیاه سبب شده تا به کنترل فشار خون کمک نماید. اگر درگیر بیماری های قلبی هستید و یا سکته را پشت سر گذاشته اید حتماً طرز تهیه مربای انجیر سیاه بدون شکر را یاد بگیرید. این میوه به کنترل کلسترول بدن نیز کمک می کند و توده های اضافی کلسترول را از بین می برد. این موضوع سبب خروج کلسترول از روده ها می شود.

در این ماده مقدار زیادی فیبر وجود دارد. فیبر موجود در انجیر سبب می شود که از سرطان جلوگیری شود. سرطان روده و سینه از مواردی است که بسیاری از بانوان را درگیر می کند. اگر زخم معده دارید نیز می توانید به کمک این مربا میان وعده مناسبی برای خود انتخاب کنید. حتی انجیر به بهبود بیماری های پوستی نیز کمک می کند.