مربای انجیر یکی از مربای های پرطرفدار و لذیذ در سرتاسر دنیا می باشد که همانند دیگر انواع مرباها همواره در صبح با کره یا خامه به عنوان صبحانه سرو و میل می شود. این مربا انواع مختلفی دارد که هر کدام طرز تهیه متفاوتی دارند.

همچنین از این مربا می توان در صنایع شیرینی پزی هم استفاده نمود. مربای انجیر خوشمزه همانطور که بیان شد در تمام دنیا محبوب می باشد و حتی می توان به عنوان عصرانه آن را سرو نمود.طرز-تهیه-مربای-انجیر-خشک-سفید

انواع مربا

مربا معمولاً یکی از اجزاء تفکیک ناپذیر در وعده صبحانه می باشد. مربای انجیر یکی از انواع مربا های مجلسی می باشد که از لحاظ مزه و رنگ بی مثال و بی نظیر است. ظاهر و شکل این نوع مربا بسیار جذاب و زیبا می باشد که به معنای واقعی زیبا کننده سفره می باشد. انجیر همانطور که می دانید یکی از میوه های بهشتی است که در قران هم از آن اسم برده شده است. انجیر این میوه خوشمزه و مقوی از زمان های دور مورد اهمیت واقع شده است.

جهت تهیه مربای این میوه خوشمزه نکات، راز و رمز هایی وجود دارد که در این مبحث به آن پرداخته ایم. مربای انجیر معمولاً دارای انواع متنوعی نظیر مربای انجیر خشک، انجیر سیاه، انجیر سفید، انجیر زرد و... می باشد. هر کدام دارای دستور پخت متفاوتی هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تهیه مربای انجیر سیاه

مربا همانطور که بیان شد دارای انواع مختلفی است. یکی از انواع مربای انجیر، مربای انجیر سیاه می باشد. انجیر سیاه جهت درمان آرتروز بسیار مناسب می باشد. جهت تهیه مربای انجیر خوشمزه به مواد زیر نیاز خواهید داشت: انجیر سیاه: نیم کیلو شکر: ۴۰۰ الی ۵۰۰ گرم آب: ۲ پیمانه دانه هل: ۲ قاشق سوپ‌خوریتهیه-مربای-انجیرخانگی

طرز تهیه مربای انجیر سیاه مرحله به مرحله

برای تهیه مربای انجیر سیاه نخست بایستی انجیرها را بشویید. سپس آن‌ها را خشک نموده بعد از خشک نمودن با خلال دندان روی آن ها ۲ سوراخ کوچک ایجاد نمایید. به گونه ای این عمل را انجام دهید که خلال از دو سوی انجیر بیرون بیاید.

  • این کار سبب می شود شکر به صورت کاملی جذب انجیر ها شود.
  • چنانچه دوست دارید مربای شما مجلسی تر و زیباتر شود و زیر دندان له نشود بهتر است انجیر ها را با شکر و ۲ پیمانه آب درون ظرفی بریزید و حداقل یک روز درون یخچال بگذارید.
  • اما چنانچه دوست دارید مربای انجیر شما نرم و خیلی زود تهیه شود. بهتر است نخست انجیر ها را درون قابلمه ای بگذارید و شکر را لایه لایه روی آن پخش نمایید.
  • قابلمه موردنظر را بر روی حرارت بگذارید و ۲ پیمانه آب را به همراه مقدار مورد نیازی هل به آن اضافه کنید و اجازه دهید مربا به جوش آید.
  • پس از به جوش آمدن مربا بایستی حرارت را کمتر کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مربا به مدت زمان ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت بپزد.
  • جهت مطمئن شدن از قوام مربای انجیر موردنظر، کمی از شهد مربا را میان دو انگشت خود بگذارید و سپس به آهستگی انگشتان خود را از هم باز نمایید تا شهد به شکل یک نخ دراز کشیده شده و از هم جدا نشود.
  • در این حالت غلظت شیره مربای مدنظر شما کافی است. در پایان به منظور اینکه مربا خیلی زود کپک نزند بهتر است یک لیمو را از وسط به دو نیم کنید و تخم های موجود در آن را بردارید و از زمان پخت مربا درون قابلمه بگذارید، یا اینکه می توانید در پایان پخت مربا، کمی جوهر لیمو به آن اضافه نمایید.طرز-تهیه-مربای-انجیر-زرد

مربای انجیر خشک

بیشتر بدانید: قیمت انجیر

مربای انجیر خشک یک مربای انجیر ساده می باشد که فقط از مخلوط انجیر خشک، شکر و آب لیمو تهیه می شود. جهت پخت و تهیه آن احتیاج به هیچ نوع افزودنی دیگری نیست. میزان موادی که احتیاج دارید جهت درست کردن این نوع مربا در ادامه بیان شده که بهتر است به صورت دقیقی آن ها اضافه کنید تا بهترین و خوش طعم ترین مربا را داشته باشید. مواد لازم جهت تهیه این مربا

  • انجیر خشک: ۱ و نیم کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • آب انجیر: ۱ و نیم پیمانه
  • آب لیمو ترش: ۲ قاشق غذا خوری
  • گلاب: نصف پیمانه
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذا خوریطرزتهیه-مربای-انجیر-سیاه-و-زرد-استهبان

طرز تهیه مربای انجیر خشک

برای تهیه مربای انجیر خشک، انجیرهای خشک را تمیز بشویید. پس از آن در کمی آب سرد بگذارید. اجازه دهید ۳ الی ۵ ساعت در آن خیس بخورند تا نرم شوند. پس از نرم شدن این میوه های خشک، ۱ و نیم پیمانه از آب انجیری که در آن انجیر های خشک را خیس نموده اید با شکر درون قابلمه ای مناسب قرار داده و روی حرارت بگذارید. تا بدین وسیله شکر ها حل شود و به جوش آید. پس از آن انجیر های نرم شده را به مواد درون قابلمه اضافه کنید و با حرارت کم اجازه دهید ریز بجوشند.

زمانی که مربا به قوام مورد نظر رسید و انجیر ها پخته شدند در چند دقیقه آخر پخت زعفران دم کرده و گلاب را به آن‌ها اضافه کنید. در این صورت مربا را از روی شعله بردارید و اجازه دهید به صورت کامل خنک شود. پس از آن در شیشه های تمیز و خشک بریزید و آن ها درون یخچال بگذارید. جهت مطمئن شدن از غلظت مربا اندکی شیره مربا را داخل یک ظرف بریزید و حدود چند دقیقه آن را داخل یخچال بگذارید تا از مقدار قوام این مربا اطمینان حاصل نمایید.

  • مقدار گلاب و زعفران دم کرده با توجه به سلیقه و ذائقه شما کاملاً اختیاری است و می توان آن ها را کم یا زیاد کرد.
  • مدت زمان آماده سازی مواد اولیه این نوع مربا تقریباً ۱۸ دقیقه و مدت زمان پخت و تهیه آن تقریباً ۴۰ دقیقه می باشد.
  • دقت داشته باشید این میزان مواد و دستور پخت برای ۱۰ نفر کاملاً مناسب می باشد.طرز-تهیه-مربای-انجی-قرمز

تهیه مربای انجیر زرد

مربای انجیر زرد یکی دیگر از اقسام مربای انجیر می باشد که خیلی راحت و خوش طعم می باشد. این نوع مربا ازجمله مرباها خیلی لذیذ و تابستانی می باشد که مزه عالی دارد و به آسانی در خانه می توان آن را تهیه کرد. همان گونه که می دانید مربا را می توان با اقسام میوه تهیه نمود و در وعده های عصرانه و صبحانه با خامه و کره میل نمود.

یا حتی می توان انواع مرباها را جهت تهیه دسر ها و شیرینی های خود بکار برد. مربای انجیر اقسام متنوعی دارد و مزه و بویی بسیار دلپذیر دارد. ولی این نوع انجیر که به نام انجیر گلابی هم مشهور می باشد خیلی بامزه تر و لذیذ تر می باشد. شما می توانید انجیر را به شکل درسته یا حتی خرد شده هم درست کنید. مواد لازم جهت تهیه این نوع مربا

  • انجیر: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۸۰۰ گرم
  • آب: ۲ پیمانه
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذا خوری
  • آب لیمو ترش: ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه این نوع مربا

در مرحله نهایی از تهیه مربای انجیر زرد، انجیرهای زرد را تمیز بشویید. چرا که آن‌ها را می خواهید درسته و با پوست بپزید. پس در این صورت لازم است پوست آن به خوبی شسته شود. بعد از شستشو آن‌ها را درون سبدی بگذارید تا آب اضافی آن‌ها را بکشد، پس از آن با خلال دندان یا یک چنگال روی آن را سوراخ نمایید. شکر و آب را درون یک قابلمه لعاب دار بریزید و اجازه دهید تا بجوشد و شکر با حرارت ملایم خود آب شود. به هیچ وجه احتیاجی به هم زدن با قاشق نیست و لازم است روی حرارت کم، شهد مربا قوام بیاید و بجوشد.

زمانی که شکر حل شد به آن انجیر ها را اضافه کنید. بعد از اینکه انجیر ها را دانه دانه به شیره اضافه نمودید، مقداری مواد را با قاشق هم بزنید. سپس حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بگذارید تا بجوشد و پی در پی کف روی مربا را بردارید. بگذارید مربا غلیظ و انجیرهای زرد نرم و پخته شوند. نکته حائز اهمیت این است که نباید اجازه دهید مربا بیش از حد بجوشد چرا که سبب سفت شدن و کدر شدن رنگ آن می شود. بعد از اینکه شعله را خاموش کردید زعفران دم کرده یا سابیده شده را با آب لیموی ترش به آن اضافه نمایید و هم بزنید. پس از سرد شدن، مربا را درون شیشه های خشک و تمیز بریزید و در یخچال بگذارید. مربای تهیه شده را در عصرانه یا صبحانه همراه با کره یا خانه میل نمایید.

  • چنانچه دوست داشته باشید می توانید هل یا گلاب هم به مربای موردنظر اضافه کنید.
  • حتی می توانید به جای آب لیمو ترش از کمی جوهر لیمو بهره ببرید.
  • بهتر است انجیر های رسیده و نرم برای مربا بکار ببرید تا در زمان قوام آمدن شهد له نشوند.
  • لازم است برای تهیه این نوع مربا از یک قابلمه لعاب دار یا مسی بهره ببرید.
  • برای اینکه مربای خوش رنگی داشته باشید می توانید پس از آماده شدن مربا درب قابلمه را بگذارید و حدود چند ساعت به این حالت بگذارید تا بماند.طرز-تهیه-مربای-انجیر

تهیه مربای انجیر سفید

چنانچه مربای شیرین دوست دارید حتماً مربای انجیر درست کنید. تهیه مربای انجیر سفید با انجیر سیاه هیچ فرقی ندارد. یعنی هر نوع انجیری که دارید می توانید با این دستور پخت تهیه کنید و یک مربای خوشمزه و لذیذی داشته باشید. بیشتر مرباها معمولاً طرز تهیه بسیار راحتی دارند. ولی همواره هر یک دارای نکات مهمی هستند که چنانچه آن‌ها را بدانید و رعایت کنید مربای مدنظر شما نسبت به یک مربای معمولی خوشمزه تر و حرفه ای تر خواهد بود. برای تهیه مربای انجیر سفید هم چندین فوت کوزه گری وجود دارد که در این مبحث به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مواد لازم جهت تهیه این مربای خوشمزه

مرحله نهایی تهیه مربای انجیر سفید

جهت تهیه مربای انجیر سفید بایستی به هر میزان انجیری که دارید دو سوم آن شکر یا ۵۰ الی ۱۰۰ گرم شکر کمتری بکار ببرید. به عنوان مثال برای ۱ کیلوگرم انجیر بایستی حدود ۶۵۰ الی ۷۵۰ گرم شکر استفاده کنید. بیش از هر کاری بایستی انجیر های سفید سفت و درسته را انتخاب، دم آن ها را جدا نموده و آن‌ها را به خوبی شستشو دهید.

  • با یک خلال دندان در ۲ قسمت از انجیر سوراخ هایی ایجاد نمایید که بعداً شهد وارد آن شود. خلال را بهتر است به گونه ای وارد انجیر کنید که از طرف دیگر آن بیرون بیاید.
  • بعد از این، انجیر ها را درون قابلمه بریزید و نخست روی آن‌ها شکر بپاشید سپس ۱ لیوان آب هم به آن اضافه نمایید.
  • نکته حائز اهمیت این است که بهتر است اول شکر را روی انجیر ها بپاشید سپس آب را روی آن‌ها بریزید. این کار سبب می شود انجیر سفت شود و در زمان جوشیدن له نشود.
  • اکنون به منظور اینکه انجیر ها بیشتر سفت شوند قابلمه ای که انجیر و آب و شکر درون آن قرار دارد را یک شب تا صبح در یخچال بگذارید.
  • پس از این مدت زمان قابلمه را روی حرارت قرار دهید و آب‌لیمو هم به آن اضافه نمایید. زمانی که آغاز به جوشیدن کرد شعله را کم کنید. هل ها را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و درب آن را بگذارید و اجازه دهید حدود ۵۰ دقیقه الی ۱ ساعت و نیم انجیر ها بپزند.
  • چنانچه پس از این مدت زمان گفته شده مربای شما خیلی آب داشت در قابلمه را بردارید و شعله را کمی زیادتر کنید که آب مربا کمی کمتر شود. فقط مواظب باشید زیاد نجوشد چرا که امکان له شدن آن‌ها وجود دارد. از همان ابتدا که انجیر ها را روی شعله می گذارید بهتر است آب لیمو طبیعی به آن بیفزایید تا رنگ مربا شفاف تر شود. آب لیمو حتی سبب می شود مربا دچار شکرک نشود.
  • بایستی هل درسته هم برای این نوع مربا بکار ببرید یا اینکه تنها یک سوراخ کوچک روی آن ایجاد نمایید که مربای مدنظر شما بیشتر طعم و مزه هل بدهد.
  • پس از حدود ۵۰ دقیقه زود به زود به مربای خود سر بزنید تا شهد آن کمی غلیظ شود و انجیر ها پخته و له نشوند.
  • چنانچه روی مربا کف سفید ایجاد شود بهتر است این کف ها را بگیرید تا مربای شما رنگ جذاب تر و شفاف تری داشته باشد.

چنانچه پس از خنک شدن مربای انجیر متوجه شدید به قوام نرسیده چکار باید کرد؟

انجیر ها را توسط یک کفگیر مناسب سوراخ دار از شهد آن جدا نمایید. شهد مربای انجیر را مجدد روی حرارت ملایم بگذارید تا به جوش آید و به صورت کامل به قوام برسد. بعد از این مرحله مقداری از شهد را میان دو انگشت خود قرار دهید چنانچه حالت کشسانی داشت و آبکی نبود شهد را از روی شعله بردارید. دوباره انجیر ها را به شهد اضافه نمایید. فراموش نکنید مربا پس از سرد شدن بایستی حتماً قوام کافی را داشته باشد در غیر این صورت کپک می زند.

تفاوت مربای انجیر سیاه و سفید در چیست؟

طرز تهیه مربای انجیر سیاه با سفید مشابه هم است ولی دوام مربای انجیر سفید معمولاً بیشتر از انجیر سیاه می باشد. مربای انجیر سیاه را حداکثر ۲ تا ۳ ماه می توان درون یخچال نگهداری نمود چرا که خیلی زود وا می رود و ترش می شود. ولی انجیر سفید را تا ۱ سال هم می توان درون یخچال نگهداری نمود. در این صورت مربای انجیر سیاه را همواره به میزان کم تهیه کنید. معمولاً ۱ کیلو انجیر ۲ شیشه تقریباً بزرگ مربا می دهد. جهت تهیه مربای انجیر سفید هم بایستی حتماً از انجیر های ریز که در تابستان موجود هستند استفاده کنید. مربای انجیر های بزرگ در فصل پاییز معمولاً خیلی زود وا می روند و خراب می شوند. نکته مهمی که بایستی به آن توجه نمایید این است که جهت تهیه این دو نوع مربای انجیر بهتر است انجیر های کوچک، سفت تر و آنهایی که دم دارند استفاده نمایید تا درون مربا شل نشوند.

نکات مهم تهیه مربای انجیر

برای پخت مربای انجیر بایستی به نکات مهم زیر توجه کنید:

  • به منظور اینکه مربا شفاف باشد یا اینکه سر نرود به هیچ وجه در قابلمه را کامل نگذارید.
  • به جهت اینکه انجیر ها له نشوند بهتر است دم انجیر ها را از ته کوتاه نکنید.
  • برای اینکه مربایی خوش رنگ داشته باشید لازم است از انجیر های کوچک و سفت استفاده کنید.
  • برخی اشخاص دوست دارند پوست انجیر را بگیرند بعد مربا تهیه کنند تا مربایی نرم داشته باشند. اما این کار سبب می شود شکل مربا خراب شود و زیاد جالب نباشد. در این صورت پیشنهاد ما به شما این است ‌که جهت تهیه مربای انجیر پوست آن‌ها را نکنید.
  • جهت طعم دار کردن مربا می توانید هل و زعفران دم کرده یا وانیل بکار ببرید.
  • یکی از نکات مهم در پخت مربای انجیر این است که از انجیر های یکسان که نه زیاد شل نه زیاد سفت باشند بهره ببرید.
  • انجیر هایی که برای مربا تهیه کرده اید چنانچه به یک میزان رسیده نیستند بهتر است اول انجیر های سفت را زودتر در شهد بریزید. بگذارید بجوشند و پس از آن انجیرهای رسیده تر را به آن اضافه کنید.
  • به جهت آنکه مربا سر نرود بایستی شعله متوسط رو به کم باشد و در بازه زمانی متنوع هم بزنید.
  • این نوع مربا در قیاس با بقیه مرباها شکر کمتری لازم دارد، پس در استفاده از شکر بهتر است دقت نمایید.
  • برای اینکه بتوانید انجیر ها را از مربا بیرون بیاورید بایستی خیلی فوری پس از سرد شدن مربا، انجیر ها را خارج نمایید و شهد را از صافی عبور دهید و مجدد دانه های انجیر ها را به آن اضافه کنید.