در ایران مرکز انجیر خشک شهر استهبان است و به تولید انجیر خشک با کیفیت بالا معروف است. تمامی توزیع کنندگان و فروشندگان انجیر خشک محصولات این منطقه را در لیست خرید و فروش خود دارند. انجیر استهبان در حجم بالا در کشور تولید شده و به سراسر ایران توزیع میشود.

از آنجایی که استان فارس که شهر استهبان در آن واقع است، بسیار گرمسیری است، برای رشد نهال انجیر بسیار مناسب است. علاوه بر هوا، شرایط آب منطقه نیز میتواند در چگونگی رشد نهال تاثیر گذار باشد. استهبان از این جهت مرکز انجیر خشک ایران شده است که بیش از 90 درصد مردمان این منطقه به تولید انجیر مشغول میباشند.

از آنجایی که این منطقه انجیر خشک ایران و برخی از کشورهای دنیا را تامین میکند، محصولات خود را به صورت خشک شده به فروش میرساند. البته که میتوان در فصل تابستان بخشی از خرید خود را به انجیر تازه استهبان اختصاص داد، اما بیشتر تولیدات این منطقه برای خشک شدن انجیر اختصاص می یابد.مرکز-انجیر-خشک-استهبان

صادرات انجیر استهبان

بیش از 70 درصد از مساحت این شهرستان یعنی مرکز انجیر خشک ایران، به کشت نهال انجیر اختصاص دارد. پس این شهرستان قادر است علاوه بر تامین نیاز کشور، اقدام به صادرات انجیر  به سایر کشورها نیز نماید. میوه و صیفی جات مختلفی در شیراز تولید میشود.

این امر به این دلیل است که آبهای زیر زمینی در شیراز پربار است و محصولات دیمی میتوانند از خاک مرطوب این منطقه آب مورد نیاز خود را به دست بیاورند. همین امر موجب آبدار شدن و خوشمزه تر شدن انجیر نسبت به سایر نژادها میشود.

میوه هایی که در مرکز انجیر خشک ایران یعنی استهبان به دست می آید، دارای ظاهری متوسط و گلابی شکل است که به رنگ زرد میباشند. بی دانه هستند و برای تولید انجیر خشک بسیار مناسب میباشند. از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و از آنجایی که محصولات این منطقه بدون کود شیمیایی به بار می نشیند، ارگانیک میباشند. انجیر خشک این منطقه به دلیل ارگانیک بودن به کشورهای خارجی صادر میگردد.مرکز-آنلاین-فروش-انجیر-خشک-اعلاو-درشت

مرکز انجیر خشک و فرآورده های انجیر

میوه های انجیر در مرکز انجیر خشک، دسته بندی شده و برای تولیدات مختلف مصرف میشود. به طور کلی دسته بندی انجیرها به درجه یک ، دو و سه، همچنین انجیرهای ضایعاتی و زنبور خورده تقسیم میشوند.

دانه هایی که در باغ توسط گنجشک ها و زنبورها خورده میشوند، به صورت فله به کارخانجات جهت تولید سرکه و آرد و پودر انجیر فروخته میشوند. انجیرهای درجه یک و دو نیز برای بسته بندی انجیرهای خشک عرضه میشوند. هر کس بسته به هدفی که از خرید انجیر دارد میتواند این میوه را در درجه بندی های مختلف خریداری کرده و آن را برای تولید فراورده مورد نظر مصرف نماید.مرکز-فروش-انجیر-خشک-درجه-1-تازه