یک میوه مغذی و بسیار مفید برای سلامت بدن است. از مهم ترین فایده انجیر خشک می توان به بهبود سیستم ایمنی بدن و تقویت استخوان ها اشاره کرد. انجیر خشک سرشار از انواع ویتامین ها، املاح معدنی، فیبر، قندهای طبیعی و آنتی اکسیدان است.

تقویت اسپرم و پسردار شدن با انجیر خشک

این میوه خشک یک منبع غنی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم است و در سلامت پوست و مو، تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان موثر است. همچنین به علت دارا بودن پتاسیم، منگنز و آنتی اکسیدان فراوان نقش مهمی در بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. رفع کم خونی، کمک به سلامت قلب، کنترل فشار خون، تقویت معده و حفظ سلامت سیستم گوارش بدن از دیگرفایده انجیر خشک محسوب می شوند.

انجیر خشک انرژی و ارزش غذایی بالایی دارد و از آن می توان به عنوان یک میان وعده سالم در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مصرف روزانه چند عدد از این میوه خشک به افزایش متابولیسم و بالا بردن سوخت و ساز بدن کمک می کند.خواص-و-فواید-انجیر-درجه-1

 انجیر خشک و تقویت استخوان ها

یکی از مهم ترین فایده انجیر خشک، تقویت بافت استخوان ها، عضلات و ماهیچه ها، کمک به بهبود تراکم استخوان ها، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است. کلسیم موجود در این ماده غذایی از پیشروی بیماری های مفاصل همچون آرتروز جلوگیری می کند.

این میوه خشک مغذی فایده ضد التهابی دارد و در تسکین دردهای مفاصل و کاهش درد در بیماران مبتلا به روماتیسم موثر است. همچنین وجود آنتی اکسیدان فراوان در این ماده غذایی از بدن در برابر انواع بیماری ها محافظت می کند.

یکی دیگر از فایده انجیر خشک، ترمیم بافت های استخوانی آسیب دیده است. کلسیم موجود در این میان وعده مغذی باعث استحکام استخوان ها می شود. همچنین پتاسیم و منیزیم انجیر خشک هم در بهبود و بازسازی بافت های عضلانی آسیب دیده نقش مهمی بر عهده دارند.

انجیر خشک سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده مفید برای بدن است. امگا 3، امگا 6، ویتامین E و ویتامین C موجود در این میوه خشک بر سلامت استخوان ها و ماهیچه ها تاثیرگذار هستند.

فایده انجیر خشک برای رفع کم خونی

کمک به بهبود و رفع کم خونی از فایده انجیر خشک به شمار می آید. این میوه خشک منبعی سرشار از آهن و ویتامین C است که در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن موثر است. مصرف میوه خشک انجیر با جبران کمبود آهن بدن، می تواند در درمان سردرد و سرگیجه های ناشی از کم خونی هم موثر باشد. به بیانی دیگر، انجیر خشک یکی از بهترین فرآورده های طبیعی برای درمان کم خونی به شمار می آید.

این میوه خشک مفید و پرفایده، در رفع ضعف و بی حالی بدن هم بسیار موثر است. این فرآورده طبیعی دارای املاح معدنی فراوانی از جمله آهن، فسفر، منیزیم و منگنز است و یک مکمل غذایی خوب برای تامین و جبران کمبود ویتامین های بدن به حساب می آید.

این میان وعده مغذی و کاملاً طبیعی فایده درمانی و تقویتی بسیاری برای بدن دارد. تصفیه خون، تنظیم فشار خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلب و عروق، از دیگر فایده انجیر خشک به شمار می آید.خواص-و-فواید-انجیر

تاثیر انجیر خشک بر سلامت قلب

تنظیم فشار خون، کاهش کلسترول و چربی های مضر از دیگر فایده انجیر خشک است. پتاسیم فراوان و منیزیم موجود در این میوه خشک نقش موثری در کنترل و کاهش فشار خون دارد.

همچنین وجود آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب و فنول انجیر خشک، با کاهش تولید اسید نیتریک، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را پایین می آورد. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در از بین بردن رادیکال های آزاد و بهبود سیستم ایمنی بدن دارند. مهار رادیکال های آزاد از انسداد عروق کرونر جلوگیری می نماید و این امر به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

مصرف انجیر خشک پیش از غذا به همراه آب گرم در کاهش فشار خون موثر است. این میوه خشک، سدیم بسیار کم و در مقابل پتاسیم بالایی دارد که مانع از افزایش فشار خون می شود.

به طور کلی، برای بهره بردن از فایده انجیر خشک مصرف روزانه چند انجیر صبح ناشتا یا به عنوان میان وعده در طول روز و یا به عنوان عصرانه، توصیه می شود.

فایده انجیر خشک برای پوست

یکی از مهم ترین فایده انجیر خشک، تاثیر این ماده غذایی در زیبایی، سلامت و شادابی پوست است. این میان وعده مفید سرشار از املاح، ویتامین ها، فیبر و آنتی اکسیدان است.

این مواد مغذی به رفع خشکی پوست، ترمیم پوست آسیب دیده و تسکین برخی از بیماری های پوستی کمک می کنند. مواد معدنی موجود در انجیر خشک سبب کلاژن سازی می شود. کلاژن به شادابی، شفافیت و جوان سازی پوست کمک می کند.

همچنین چین، چروک، افتادگی و شل شدگی پوست را به تعویق می اندازد. رفع آکنه و جوش های پوستی یکی دیگر از فایده انجیر خشک است. این ماده غذایی منبع فراوانی از ویتامین های گروه B است. کمبود این ویتامین سبب بروز استرس و اضطراب در فرد می شود.

استرس یکی از عواملی است که تاثیرات منفی زیادی بر روی پوست ایجاد می کند. این فرآورده در رفع استرس، کاهش اضطراب و کنترل هیجان بسیار موثر است. انجیر خشک می تواند علاوه بر تامین انرژی برای بدن، آرامش برای فرد به همراه آورد.فواید-انجیر-خشک-تازه

جلوگیری از ریزش مو با انجیر خشک

از محبوب ترین فایده انجیر خشک می توان تقویت رشد مو را نام برد. این ماده غذایی دارای مقادیر فراوانی ویتامین C و E است. این ویتامین ها در کنار املاحی نظیر منیزیوم باعث پرپشتی و رشد موها می شوند.

این ویتامین ها و املاح جریان گردش خون در پوست سر را افزایش می دهند. افزایش گردش خون، سبب خون رسانی بیشتر به این منطقه می شود. خون رسانی بهتر به پوست، رشد موها را تقویت می کند.

این فرآورده طبیعی حاوی مقادیر فراوان مس است. مس موجود در انجیر خشک از سفیدی زود هنگام موها پیشگیری می کند. وجود اسیدهای چرب اشباع نشده به نرمی، لطافت و درخشندگی مو کمک می کند. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 میزان چربی مورد نیاز پوست سر را متعادل نگه می دارند.

یکی دیگر از فایده انجیر خشک کلاژن سازی است که نقش مهمی در سلامت و شادابی پوست و مو دارد. تولید کلاژن از ریزش مو جلوگیری می کند و مانع از خشکی و شکستگی موها می شود.

فایده انجیر خشک برای دستگاه گوارش

تقویت، پاکسازی و بهبود عملکرد سیستم گوارش به ویژه معده از فایده انجیر خشک محسوب می شود. این میوه خشک به بهبود روند هضم غذا کمک می کند. فیبر موجود در این ماده غذایی، به بهتر شدن حرکات معده و روده کمک می کند و در رفع نفخ و سوء هاضمه و درمان یبوست موثر است.

این فرآورده طبیعی به تسکین دردهای معده کمک می کند و در از بین بردن رفلاکس معده موثر است. به طور کلی، تقویت معده و بهبود مشکلات سیستم گوارشی از اصلی ترین فایده انجیر خشک به شمار می آیند.

همچنین پاکسازی معده، خارج کردن سموم و مواد زائد از روده از فایده بی شمار دیگر این ماده غذایی است. منیزیم انجیر خشک می تواند در رفع التهاب معده موثر باشد. فیبر این ماده غذایی در درمان برخی مشکلات گوارشی مانند یبوست موثر است. همچنین وجود فیبر به هضم غذا کمک می کند.

مصرف این ماده مغذی از درد، رفلاکس و سوزش معده جلوگیری می کند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.فواید-انجیر-خشک

فایده انجیر خشک برای کودکان

انجیر خشک یک میان وعده مقوی است که توصیه می شود در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود. فیبر فراوان در این ماده غذایی از اصلی ترین فایده انجیر خشک برای کودکان است.

مصرف فیبر به پیشگیری و رفع یبوست در کودکان کمک می کند. فیبر غیر محلول لیگنین موجود در انجیر خشک عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. ویتامین C موجود در این فرآورده طبیعی، جذب آهن در بدن را بالا می برد و به درمان و رفع کم خونی در کودکان کمک می کند. این میوه خشک مقادیر فراوانی از انواع ویتامین های A، B، C و K در خود دارد و مصرف آن برای کودکان ضعیف، کم غذا و بی اشتها پیشنهاد می شود. از دیگر فایده انجیر خشک برای کودکان می توان به جذب کلسیم بیشتر اشاره کرد. ترکیب شیر و انجیر خشک علاوه بر انرژی بخش بودن برای کودک، تاثیر بسیاری در رفع سوء هاضمه در کودکان دارد. مصرف انجیر خشک با آب ولرم باعث تسکین گلودرد و سرفه در کودکان می شود.

فایده انجیر خشک در طب سنتی

طبع انجیر گرم و تر است و یک میان وعده مناسب برای افرادی است که مزاج سردی دارند. تقویت سیستم تنفسی، بهبود تغییرات خلقی و کمک به درمان افسردگی از مهم ترین فایده انجیر خشک در طب سنتی به شمار می آیند.

مصرف این میوه خشک سبب تقویت قوای جنسی و برطرف شدن سرد مزاجی در افراد می شود. در طب سنتی مصرف روزی دو تا سه عدد انجیر خشک برای کاهش میزان استرس و اضطراب توصیه شده است.

این ماده غذایی فایده آنتی بیوتیک دارد و در درمان و تسکین برخی از بیماری های تنفسی مانند برونشیت موثر است. پاکسازی سیستم گوارش بدن به ویژه معده و روده و سم زدایی از کبد و مجاری ادراری از دیگر فایده انجیر خشک به شمار می آید.

انجیر خشک یک ماده غذایی موثر در کاهش وزن و رژیم لاغری است. این ماده غذایی میزان قند خون را تنظیم می کند و مانع از دفع کلسیم می شود. کربوهیدرات موجود در این ماده به تامین انرژی بدن کمک می کند.فواید-انجیر-خشک-استهبان

 ارزش غذایی و میزان کالری

انجیر خشک یک فرآورده کاملاً طبیعی و انرژی بخش است. از فایده انجیر خشک می توان به کالری بالای این ماده غذایی اشاره کرد. یک عدد انجیر خشک به طور نسبی 46 تا 50 کالری دارد.

میزان کالری با توجه به اندازه و نوع میوه خشک متغیر است. یک فنجان انجیر خشک تقریباً معادل دو فنجان میوه تازه انجیر کالری دارد. هر صد گرم انجیر خشک حدود 250 کالری و مقادیری از کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، چربی، قند، پتاسیم و سدیم را در خود دارد.

مصرف این میوه خشک پرانرژی، مفید و پرفایده برای هر رده سنی به ویژه کودکان، ورزشکاران، زنان باردار و شیرده توصیه می شود. انجیر خشک قند نسبتاً بالایی دارد و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

همچنین افراد مبتلا به دیابت، سالمندان، افراد کم تحرک و یا کسانی که دچار اضافه وزن هستند، در خوردن این ماده غذایی باید اعتدال را رعایت کنند. به طور کلی، اگر قصد دارید یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید، از مصرف روزانه انجیر خشک غافل نشوید.

 انواع انجیر

انجیر خشک در انواع مختلف با ویژگی های متفاوتی در بازار وجود دارند. هرچند فایده انجیر خشک در همه انواع انجیرها یکسان است. درجه بندی انواع انجیر خشک به عوامل متعددی از جمله رنگ، اندازه و میزان شکاف میوه بستگی دارد.

انجیرها بر اساس قطر و اندازه به ترتیب در گروه های AAA، AA، A، B و C تقسیم بندی می شوند. انجیرهای AAA درشت ترین اندازه و گروه C انجیرهای ریز هستند. از لحاظ رنگ انجیرهای خشک را می توان به سه معمولی، ضعیف و شکلاتی تقسیم کرد. انجیرهای معمولی سفید، کاملاً سالم با پوست یکدست و روشن هستند.

در گروه انجیرهای ضعیف رنگ میوه سفید نیست و به رنگ قهوه ای متمایل است. گروه آخر انجیرهای شکلاتی که میوه های سالم و بدون خرابی اما تیره رنگ هستند. انجیرهای خشک را از لحاظ میزان شکاف به چهار دسته انجیر صد و یک، انجیر غنچه، انجیر خشک پرک و فوق پرک تقسیم بندی می کنند.

ویژگی های انواع انجیر خشک

از مهم ترین ویژگی ها و فایده انجیر خشک می توان به ارزش غذایی بالا و امکان طولانی مدت نگهداری اشاره کرد. همچنین درجه بندی انواع انجیر خشک به عواملی نظیر رنگ، طعم، بو، درشتی و ریزی و باز و بسته بودن آن ها بستگی دارد.

انجیرهای خشک با یک خط شکاف به نام انجیر صد و یک شناخته می شوند. این نوع انجیرها به رنگ زرد، کرم و قهوه ای روشن و در اندازه های درشت هستند. انجیرهای غنچه بدون شکاف و بسته هستند.

انجیرهای پرک و فوق پرک به انواع میوه خندان معروف هستند. این دو نوع تفاوتی در رنگ (سفید و زرد) و کیفیت ندارند، اما انجیر فوق پرک کمی درشت تر با خط شکاف بزرگ تر است. از انواع دیگر انجیرهای خشک می توان انجیر پفکی، پوک و خرمایی را نام برد.

بهترین انجیر

انجیر خشک استهبان یکی از بهترین و پرطرفدارترین انواع انجیر است. کیفیت انجیرهای استهبان به عوامل مختلفی از جمله نوع خاک، رطوبت، شیوه آبیاری و کوددهی بستگی دارد.

از فایده انجیر خشک استهبان می توان به محدودیت در استفاده از سموم و عدم آلودگی به آفت و بیماری اشاره کرد. یکی از ویژگی های انجیرهای خشک استهبان، حفظ کیفیت در فرآیند خشک کردن میوه است.

این میوه های خشک رنگ، بو، طعم و مزه طبیعی میوه را در خود حفظ کرده اند. انجیر گوشتی یکی از بهترین و محبوب ترین نوع این میوه خشک است و بالاترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.

این انجیرها رنگ روشن (کرم کاراملی) و بافت نرمی دارند. همچنین انواع انجیرهای خشک استهبان به صورت مخلوط به دو دسته سوپر و ممتاز تقسیم می شوند.

 قیمت انجیر خشک

انجیر خشک دارای فایده فراوان و منحصر به فردی است. برای استفاده از فایده انجیر خشک، از این میوه مقوی به عنوان میان وعده در رژیم غذایی خود استفاده کنید. عوامل متعددی از جمله کیفیت، نوع، اندازه، میزان شکاف و رنگ میوه در قیمت این محصول تاثیرگذار هستند.

به طور معمول، انجیرهای به اصطلاح خندان محبوبیت بیشتری دارند. به عنوان مثال، انواع انجیرهای پرک قیمت بیشتری در بازار دارند. انجیرهای با اندازه بزرگ تر و یا درشت تر نسبت به انجیرهای ریز و کوچک قیمت بالاتری دارند.

همچنین هر چه این میوه خشک روشن تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است و در نتیجه، قیمت بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

خرید انجیر خشک

از مهم ترین فایده انجیر خشک می توان به فایده دارویی و درمانی این فرآورده طبیعی اشاره کرد.

در خرید انجیر خشک به چند نکته توجه نمایید. هنگام انتخاب نوع انجیر، ابتدا به شکل ظاهری، بافت و بوی محصول توجه نمایید. انجیر نباید آفت زده باشد و یا حالت کهنه و مانده داشته باشد.

از خرید انجیرهایی که بوی ترشیدگی و یا ماندگی می دهند، پرهیز کنید. اغلب این نوع انجیرها در شرایط نامناسب انبار و نگهداری شده اند و به این خاطر کیفیت خود را از دست می دهند.

ذکر این نکته ضروری است که اندازه و خندان بودن میوه خشک تاثیری بر مزه و کیفیت محصول ندارد و فقط جلوه زیبا به محصول می دهد. خرید انجیر خشک یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین تنقلات در کشور محسوب می شود.