انجیر خشک در لیست میوه های خشک قرار می گیرد لطفا ویدیو ها رو مشاهده کنید و یک میان وعده عالی محسوب می شود.. در این میوه به مقدار زیادی فیبر رژیمی وجود دارد. زمانی که روش خشک کردن انجیر را بلد باشید می توانید این میوه خشک شده را در سالاد و دسرها نیز استفاده کنید. اگر به پخت شیرینی علاقه دارید، انجیر خشک برای شیرینی پزی نیز بسیار مناسب است.

روش-خشک-کردن-انجیرخشک کردن انجیر با نور خورشید

  روش خشک کردن انجیر با نور خورشید نیازی به فر ندارد. در ابتدا نیاز به چاقو کوچک، قفسه سیمی و پارچه توری دارید. نیاز است که در ابتدا انجیرها را به خوبی بشویید. هیچ نوع آلودگی و خاکی نباید روی انجیرها وجود داشته باشد پس این کار را با دقت انجام دهید. سپس باید ساقه انجیرها را برش بزنید. بهتر است فقط ساقه را برش بزنید و در این کار زیاده روی نکنید.

همه لکه ها می بایست با چاقوی کوچک برش داده شود. لکه های بیمار روی انجیر نباید وجود داشته باشند پس با حوصله این کار را انجام دهید تا میوه سالمی داشته باشید. یکی از قسمت های مهم خشک کردن انجیر، مربوط به جهت برش دادن میوه اصلی است. برش باید از بالا به پایین صورت بگیرد. بهتر است که برش ها دقیق و اصولی باشند. حال نیاز به یک قفسه سیمی دارید. اگر به قفسه سیمی دسترسی ندارید می توانید از پارچه توری استفاده کنید. پارچه توری باید به اندازه کافی بزرگ باشد.

پارچه توری باید همه انجیرها را بپوشاند. سپس قفسه یا پارچه پر از انجیر را در معرض نور خورشید قرار دهید. هرچه نور خورشید سوزان تر باشد پروسه خشک کردن انجیر سریع تر خواهد بود. انجیرها باید روی هم قرار بگیرند. بنابراین انجیرها در ابتدا روی پارچه توری و سپس روی سیم قرار می گیرند. بهتر است که برای جلوگیری از گزند حشرات روی انجیر ها نیز پارچه توری قرار دهید. دقت کنید که نباید پارچه رویی ضخیم باشد.

سپس به مدت دو روز پارچه را به حال خود رها کنید. البته بهتر است که هر صبح چک کنید که پارچه رویی کنار نرفته باشد و یا حشره ای نفوذ نکرده باشد. پس از دو روز مشاهده می کنید که انجیرها قابل انعطاف هستند و در زمان فشرده شدن خشک خواهند بود.چطور-انجیر-را-خشک-کنیم-کنیم

خشک کردن انجیر در داخل فر اجاق گاز

کسانی که خانه های آپارتمانی دارند یعنی دسترسی خوبی به نور خورشید ندارند می توانند از روش های پیشرفته تر برای خشک کردن انجیر استفاده نمایند. نیاز به فر دارید. دمای فر در ابتدا می بایست بین 110 تا 115 درجه فارنهایت باشد. انجیرها را داخل فر قرار دهید تا در دمای اعلام شده گرم شوند. بهتر است که در فر تا حدودی باز باش تا مانع از ایجاد رطوبت شود.

حرارت فر در نهایت نباید بیشتر از 135 درجه فارنهایت باشد. می بایست هر یک ساعت یک بار درب فر را تا حدودی باز کنید و وضعیت انجیرها را چک کنید. این روال باید تا 12 ساعت طول بکشد. در واقع تا زمانی که انجیرها کاملاً سفت شده و هیچ رطوبتی نداشته باشند. اما لابه لای این مدت نیاز است که درب فر باز شود تا رطوبت زدایی صورت بگیرد.خشک کردن انجیر در فر

خشک کردن انجیر در فر

برخی از افراد سوال می کنند که آیا روش خشک کردن انجیر در توستر و یا مایکروویو نیز انجام می شود؟ این موضوع بستگی به نوع تابش حرارت دارد. در صورتی که وضعیت حرارت دستگاه مورد نظر شما از هر جهت مناسب و یکسان باشد می توانید از دستگاه های مشابه فر استفاده کنید. از یاد نبرید که این دستگاه ها از نظر سبک اجرایی با هم فرق می کنند.

گاه نیاز است که فر در ابتدا بسیار گرم شود و سپس انجیرها داخل آن چیده شوند. گاه نیز این پروسه باید برعکس صورت بگیرد. دقت کنید که فر از دسته روش های آسان برای خشک کردن انجیر محسوب می شود چون نیاز به ابزارهای اضافی ندارد. در بهترین شرایط می توانید این موضوع را به دقت بررسی کنید. دقت کنید که اگر فر شما از نظر حرارت با فرهای مشابه در بازار متفاوت است باید خودتان درجه حرارت مشخص را بررسی کنید.

لیست قیمت انجیر خشک اعلا خرید و مشاهده انجیر خشک 

خشک کردن انجیر در دستگاه خشک کن میوه

یک سری دستگاه های خاص با عنوان دستگاه خشک کن میوه به بازار آمده اند که کار را بسیار آسانتر کرده اند. این دستگاه ها دارای المنت های مخصوصی هستند که وظیفه رطوبت گیری را به عهده دارند. این دستگاه ها طراحی مخصوص به خود دارند. در واقع به صورت طبقه بندی شده طراحی شده اند و این شرایط سبب می شود که میوه ها کاملاً خشک و با کیفیت تهیه شوند.

برای این دستگاه دما باید روی 110 تنظیم شود و تا 24 ساعت نیز باقی بماند. این دستگاه ها اغلب با برق کار می کنند و شاید زمان زیادی از برق استفاده شود. از سوی دیگر بسیاری از افراد نمی توانند هزینه برای خرید دستگاه میوه خشک کن نمایند. به این ترتیب روش های ارزان خشک کردن انجیر نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

خشک کردن انجیر با نخ

یک روش خشک کردن انجیر در مناطقی که دارای آب و هوای خشک است استفاده از نخ است. انجیرها می بایست از داخل نخ عبور داده شوند. درست مثل زمانی که یک تسبیح درست می شود. در نهایت این نخ ها در معرض آفتاب قرار می گیرند. برای اینکه عملیات خشک شدن انجیر سریع تر صورت بگیرد و یا انجیرها به هم نچسبند از آرد استفاده می شود. دقت کنید که در این روش انجیرها به صورت کامل استفاده می شوند.

یعنی برش زده نمی شود. انجیرهایی که برش زده نمی شوند. دقت کنید که انجیرهایی که برش زده نمی شوند معمولاً از نظر کیفیت بسیار جالب هستند و نوع خشک شدن آنها نیز متفاوت است. این روش فقط برای مناطق گرم و خشک کشور اجرا می شود و در شمال و جنوب به دلیل رطوبت زیاد انجیرها دچار کپک می شوند و نمی تواند انتخاب درستی باشد.خشک کردن انجیر در مناطق مرطوب

خشک کردن انجیر در مناطق مرطوب

در مناطق مرطوب کشور مثل شمال، خشک کردن هر نوع میوه یا گیاهی دشواری های خاص خود را دارد. اما شما می توانید انجیرها را پس از شستشو به صورت لایه های نازک برش بزنید و روی سینی استیل بچینید. سپس سینی را روی بخاری با شعله متوسط قرار دهید و در طول روز به آن سر بزنید. رفته رفته رطوبت موجود در انجیر خشک می شود و تا زمانی که خودتان به حد دلخواه رسیدید صبر کنید.

انجیرهایی که روی بخاری خشک می شوند بسیار شیرین هستند و طعم خود را حفظ می کنند. این روش نسبتاً سنتی است اما سالهاست مورد استفاده قرار گرفته است و طرفداران خاص خود را دارد. مناطق مرطوب به طور کلی از نظر موقعیت منطقه ای بسیار خاص هستند و شاید نیاز باشد که انجیرها را پس از گذشت مدت زمانی به کمک انبر یا قاشق به سمت دیگر برگردانید.5روش-خشک-کردن-انجیر-خشک

سایر روش ها برای خشک شدن انجیر

انجیر در کارخانه ها به واسطه مواد خشک کننده خشک می شوند. در واقع این مواد سبب می شود تا آب میوه و یا آب خوراکی نیز استفاده شود. روشی که برای خشک شدن انجیرهای شیرین استفاده می شود کمی عجیب است. مثلاً پیش از اینکه انجیر را خشک کنید نیاز است یک فنجان شکر را در 3 فنجان آب حل نمایید و اجازه دهید که بجوشد. بهتر است که ماده مورد نظر قوام بیاید.

انجیرها باید به آب شکر افزوده شوند. ده دقیقه زمان در نظر بگیرید تا انجیر با آب شکر بجوشد. سپس نیاز است که انجیرها از آب خارج شوند و به روش آفتاب یا با فر خشک شوند. به این ترتیب انجیر های خشک شده بسیار شیرین هستند و تنقلات خوبی محسوب می شوند. به طور کلی به میزان یک و نیم کیلوگرم انجیر حدوداً نیم کیلوگرم انجیر برای شما خواهد داشت.

چه نوع انجیری برای خشک کردن مناسب تر است؟

بهترین نوع انجیر برای خشک کردن انجیر استهبانات است. این انجیر رنگ زرد داشته و طعم شیرینی دارد و دیگر نیازی به اضافه کردن شربت به آنها نخواهد بود. پس از خشک شدن شبیه به انجیر خشک بازاری می شود و طعم بی نظیری دارد. کسانی که درگیر بیماری یبوست هستند می توانند این انجیر ها را تهیه کنند تا مشکلشان برطرف شود.

چطور باید از انجیر خشک نگهداری کرد؟

برای نگهداری درست از انجیر خشک باید آن را در ظرف در بسته نگهداری کرد. یعنی بهتر است که در معرض هوا و رطوبت قرار نگیرد. از سوی دیگر ظرفی که حاوی انجیر است را باید در فریزر قرار دهید. این روند سبب می شود تا 24 ماه ماندگاری داشته باشد.

خاصیت انجیر خشک

یکی از مهمترین خواص انجیر خشک درمان یبوست است. در انجیر فیبر غیر محلول به میزان بسیار زیادی وجود دارد این موضوع سبب می شود که افرادی که درگیر یبوست می شوند با استفاده از این محصول مشکل خود را برطرف نمایند. کافیست در طول روز یک تا دو عدد انجیر خشک سایز کوچک مصرف کنید به این ترتیب مشکل یبوست در شما برطرف می شود.

از سوی دیگر اگر درگیر نفخ معده هستید نیاز است که از انجیر خشک استفاده کنید. نفخ معده به طور کلی بسیار دردسرساز است و انجیر خشک می تواند این مشکل را برطرف سازد. این میوه سرشار از آهن است و اگر از فقر آهن رنج می برید می توانید از این میوه استفاده کنید. ضعف جسمانی از مشکلاتی است که در دوران قاعدگی برای بسیاری از بانوان مشکلساز می شود.

با خشک کردن انجیر می توانید این مشکل را برطرف کنید. دقت کنید که پتاسیم بالا در این میوه سبب می شود که فشار خون شما کنترل شود. افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند با روش خشک کردن انجیر می توانند جلوی دفع ادراری کلسیم را بگیرند و در نهایت این مشکل را به حداقل برسانند. دقت کنید که پوکی استخوان از دسته مشکلاتی است که گاه بسیار مشکل ساز شده و خطرات زیادی ایجاد می کند.

روش خشک کردن انجیر سبب می شود تا از مشکل ریزش مو در امان باشید. دارا بودن گوگرد موجود در انجیر سبب می شود که جلوی ریزش مو گرفته شود بهتر است که این میوه به طور کلی یکی از الزامات در زندگی شما باشد. در صورتی که اضافه وزن دارید و پزشک برای شما رژیم تجویز کرده است می توانید از روش های خشک کردن انجیر استفاده کنید و این محصول را به عنوان تنقلات استفاده کنید.خشک-کردن-انجیر-به-چند-روش

آیا انجیر خشک شده جای غذای اصلی را می گیرد؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است. به هر حال ارزش غذایی انجیر خشک شده بسیار بالا است. یعنی هر 40 گرم انجیر تر در حدود 106 کالری دارد. این میزان می تواند 20 درصد از نیاز روزانه بدن شما را تامین کند. اما اینکه وعده های غذایی اصلی خود را کنار بگذارید و فقط انجیر استفاده کنید منطقی نیست. انجیر منبع بسیار خوبی از پتاسیم محسوب می شود.

این ماده سبب می شود تا سطح فشار خون در بدن کنترل شود. از سوی دیگر وجود فیبر محلول در این ماده سبب می شود که از کلسترول جلوگیری شود. برگ انجیر سطح تری گلیسیرید را در بدن کم می کند. همینطور سبب می شود که از حمله قلبی و سکته مغزی نیز جلوگیری شود. انجیر خشک دارای فنول است. همینطور وجود اسیدهای چرب امگا 3 سبب می شود که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر کمتر شود. کاهش کلسترول یکی دیگر از مواردی است که با خشک کردن انجیر برای شما فراهم می شود.

در واقع فیبر وارد گوارش می شود و در طول مسیر به سمت روده بزرگ سبب جابجایی کلسترول می شود. این موضوع سبب می شود که کلسترول به طور کلی بهبود یابد. با خشک کردن انجیر می توانید یک ملین طبیعی داشته باشید. این میوه سبب می شود که از سرطان روده بزرگ جلوگیری شود. دقت کنید که برگ های انجیر بر روی چربی خون تاثیر می گذارد. در واقع سبب می شود که میزان تری گلیسرید در بدن کاهش یابد.

جمع بندی

روش خشک کردن انجیر به نسبت روش های قبل بسیار آسانتر هستند اما هنوز هم از روش های سنتی می توان در این راستا استفاده کرد. دقت کنید که خشک کردن انجیر به طور کلی بر اساس کیفیتی که دارد دسته بندی می شود و می تواند گزینه خوبی برای شما محسوب شود. این محصول برای کودکان نیز مفید است.