هر کشور یا منطقه به تولید محصولی مشهور است که ایران در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی توانسته جایگاه درخور و ویژه ای در دنیا را از آن خود کند. ایران در جایگاه اول در میان کشورهای تولید کننده انجیر قرار دارد که نشان از سطح زیر کشت بالا این کشور در زمینه تولید انجیر میباشد.

اولین شهر یا منطقه ای که مردمان آن به کشت انجیر به صورت اختصاصی مشغولیت دارند، شهر استهبان واقع در استان فارس است که اکثر مردمان و باغداران این شهر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تولید کننده انجیر خشک و تازه میباشند.

سطح زیر کشت این شهرستان 23 هزار و پانصد هکتار میباشد که در رده دوم شهرهای تولید کننده انجیر در ایران، شهرستان نی ریز واقع در استان فارس قرار میگیرد.تولید-کننده-انجیر

نی ریز دومین تولید کننده انجیر فارس

در این منطقه سطح زیر کشت پنج هزار هکتار است که به دو صورت تر و خشک به بازار ایران و جهان وارد میشوند. محصولات این شهرستان به صورت عمده و بدون بسته بندی مناسب به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ویتنام و هنگ کنگ ارسال میشود.

با انجام بسته بندی های شکیل و صادرات انجیرهای خشک به سایر کشورها، ارزش افزوده ای که وارد ایران میشود بیش از ارسال عمده آن میباشد که این موضوع از جمله مشکلاتی است که در زمینه صادرات انجیر خشک در ایران وجود دارد و به آن کمتر توجه میشود.تولید-کننده-انجیر

تولیدات انجیر در استان فارس

به دلیل خاک و آب و هوای مناسب استان فارس سطح زیر کشت انجیر در این شهرستان بسیار زیاد است که بهترین نژاد انجیر خشک در استان فارس، کشور ایران و کل دنیا انجیر استهبان میباشد.

اما از جمله مناطقی که تولید کننده انجیر ایران میباشند و در استان فارس واقع هستند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-  شهرستان استهبان، با سطح زیر کشت :

23 هزار و 500 هکتار

2-  شهرستان نی ریز : 8 هزار هکتار

3-  شهرستان داراب : چهار هزار و هشتصد هکتار

4-  شهرستان جهرم : سه هزار و هشتصد هکتار

5-  شهرستان کازرون : سه هزار و دویست هکتار

6-  شهرستان فیروز آباد : هزار هکتارتولید-کننده-انجیر محصولات تولید شده در ایران علاوه بر تامین نیاز کشور، به سایر کشورها نیز ارسال میشود. انجیر استهبان متقاضی بسیاری دارد که از جمله مقصد های تولیدات انجیر خشک در ایران، اروپا و شرق آسیا میباشد.

استان های تولید کننده انجیر ایران، این محصول را به صورت خشک در درجه های مختلف بسته به سایز و رنگ و طعم این انجیر به بازار عرضه میکنند. انجیر درجه یک یا 101 استهبان در صدر لیست انجیرهای خشک قرار دارد. انجیر های AAA ، AA و A و AB در رده های بعدی انجیر خشک قرار میگیرند.