در ایران برندهای مختلف تولید کننده انجیر خشک وجود دارد که علت این تعدد برند، حجم بالای تولیدات این میوه و محصول در ایران میباشد. ایران سطح زیر کشت بالایی از درخت انجیر دارد که به صورت تازه و خشک تامین کننده بازار مصرفی ایران و جهان میباشد.

انجیر در ایران و شهرهای مختلف این کشور، به دو صورت دیمی و آبی کشت می شود که در استان فارس که دارای آب و هوای گرم و خشک و مطبوع می باشد، این درخت بیشتر به صورت دیمی کشت میشود.

میزان باغداران تولید کننده انجیر خشک در شهرستان استهبان واقع در استان فارس بیش از سایر تولید کنندگان کشور میباشد و علت این امر اشتغال باغداران این خطه به تولید انجیر خشک میباشد.تولید-کننده-انجیر-خشک

ویژگی انجیر استهبان

بیش از دو سوم از شهرستان استهبان به مراجع تولید کننده انجیر خشک تعلق دارد که درختان انجیر این منطقه با تغذیه از آب باران و نگهداری به شیوه ارگانیک به باردهی می رسند.

همین شیوه نگهداری طبیعی باعث شهرت انجیر خشک استهبان در میان سایر محصولات بازار خشکبار شده است و آن را مورد تقاضای کشورهای اروپایی و سایر کشورهای دنیا کرده است.

تولید کننده انجیر خشک در ایران به دو صورت سنتی و صنعتی اقدام به تامین نیاز بازار کشور می کند. انجیر خشک به دلیل دارا بودن ارزش غذایی بالا در تمامی فصول سال توسط گروه های سنی مختلف مصرف میشود که تولید کننده عمده این محصول در ایران شهرستان استهبان با کیفیت بالا میباشد.تولید-کننده-انجیر-خشک استهبان

افزایش ارزش غذایی انجیر خشک

به چه علت در میان انواع انجیر خشک در بازار انجیر استهبان در صدر لیست صادرات و مصرف و قیمت قرار گرفته است؟ علت آن شیوه خشک کردن انجیر در شهرستان استهبان توسط باغداران تولید کننده انجیر خشک در این منطقه میباشد.

در بسیاری از مناطق به دلیل مهیا نبودن شرایط آب و هوایی مناسب و نژاد خاص انجیر، میوه ها از روی درخت افتاده و یا باغداران را مجبور به چیدن میوه از درخت می کند، آنها انجیر را به روش طبیعی زیر نور خورشید یا به وسیله دستگاه های صنعتی نظیر آون یا فر خانگی خشک میکنند که از جمله شیوه های مرسوم خشک کردن انجیر میباشد.

اما روش خاصی که توسط باغدار تولید کننده انجیر خشک در استهبان مورد استفاده واقع میشود، اجازه رشد انجیر به درخت تا زمان خشک شدن آن میباشد. زمانی که میوه به درخت متصل می ماند، میزان تغذیه آن از خاک افزایش یافته و مواد مغذی فراوانی را از دل خاک استخراج کرده و مورد مصرف قرار میدهد.

وقتی انجیر در زیر نور آفتاب در جریان هوا خشک میشود از گزند آفات دور مانده و محصولی با کیفیت با ارزش غذایی بالا تولید میشود که مورد تقاضای عده ی کثیری از افراد در سراسر دنیا قرار میگیرد.تولید-کننده-انجیر-خشک شیراز