همیشه یکی از نگرانی های افراد مبتلا به دیابت یا بیماری قند خون، استفاده از خوراکی های شیرین و یا حاوی گلوکز است. این افراد باید مراقب نوع رژیم غذایی و خوراکی های مصرفی خود در طول روز باشند تا قندی که وارد بدن آنان می شود، موجب وخامت حال آنان نگردد.

یکی از این خوراکی های شیرین و خوشمزه، میوه انجیر است. انجیر انواع مختلفی دارد و به صورت انجیر تازه و انجیر خشک (از همه انواع انجیر مانند انجیر قرمز و انجیر زرد) مصرف می گردد.  هر دو رنگ انجیر، خواص مشابهی دارند. نوع تازه انجیر، قند بالایی دارد و فرآورده های تهیه شده از انجیر مانند شربت و مربای انجیر نیز به همین نسبت حاوی مقادیر بالایی از قند می باشند. البته مصرف کنترل شده انجیر برای دیابت مشکلی ندارد.

 به هر حال میوه انجیر خواص بسیار زیادی دارد و می تواند در درمان و پیشگیری از خیلی از بیماری ها مفید باشد. همه افراد به جهت بهره بردن از این خواص باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. با در نظر گرفتن شیرینی انجیر و ترس افراد دیابتی از مصرف آن، بهتر است به نکاتی در مورد موضوع انجیر و دیابت اشاره کنیم. انجیر حاوی پتاسیم است. پتاسیم موجود در این میوه، میزان جذب قند توسط بدن را بعد از هر بار غذا خوردن کاهش می دهد.انجیر-خشک-و-دیابت

انجیر و مصرف آن در افراد مبتلا به دیابت

نکته دیگر در مورد مصرف انجیر و دیابت، فیبر است. انجیر تازه حاوی فیبر است و این باعث می شود تا قند انجیر کندتر جذب خون شود. سرعت جذب شدن قند در بدن را شاخص گلیسمی می گویند. این شاخص نشان می دهد که قند به چه سرعتی وارد خون می شود. اگر شاخص گلیسمی پایین باشد؛ یعنی اگر از صفر تا نهایتا 55 باشد؛ برای بیمار دیابتی خطری به همراه ندارد.

باید خاطر نشان ساخت که شاخص گلیسمی پایین به دلیل وجود فیبر در این میوه، باعث نمی شود تا استفاده زیاد از آن برای افراد دیابتی ایمن باشد. جالب است بدانید که برگ های درختان انجیر برای دیابت خوب هستند. ماده ای به نام فیکوزین در این برگ ها وجود دارد. این ماده نشانه های حساسیت فرد نسبت به انسولین و همچنین نیاز به خود انسولین را در بدن فرد کاهش می دهد.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در یک کارآزمایی بالینی، که در تلاش بودند تا تأثیر عصاره برگ انجیر در کاهش قند خون را تعیین کنند؛ 6 مرد و 4 زن به عنوان آزمودنی مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی که برای آن برگ انجیر تجویز شده بود، نیاز کمتری به تزریق انسولین داشت و سطح کلسترول به‌ میزان قابل ‌توجهی در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. همچنین مشخص شد که برگ انجیر به کاهش تری گلیسیرید خون کمک می کند. اساساً تری گلیسیرید ها آن دسته از چربی ها هستند که همراه با جریان خون در گردش هستند.

این نوع از چربی ها هستند که باعث مشکلات قلبی می شوند. آخرین نکته در مورد برگ انجیر که اهمیت زیادی نیز دارد؛ این است که شما می توانید انواع مختلف سرطان را با خوردن برگ انجیر کنترل کنید. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که بعد از مشورت با پزشک، هر روز برگ های انجیر را دم کرده و از آن بنوشید.انجیر-و-دیابت

انجیر خشک و دیابت

مصرف انجیر و دیابت با هم رابطه دارند. در واقع باید گفت که افراد دیابتی باید در مصرف انجیر به خصوص انجیر خشک احتیاط کنند. انجیر و دیابت (مخصوصا انجیر خشک و دیابت) با هم رابطه مستقیم دارند. یعنی با بالا رفتن استفاده از آن، قند خون افراد دیابتی نیز بالا می رود.

در هر گرم از میوه تازه انجیر، تقریبا 0.191 گرم کربوهیدرات موجود است که از این مقدار، میزان 0.162 گرم آن قند است. این در حالیست که در هر گرم انجیر خشک حدودا 0.63 گرم کربوهیدرات و 0.48 گرم قند وجود دارد. در بررسی موارد منع مصرف انجیر برای دیابت، تفاوت میزان قند در هر دو نوع میوه تازه و خشک انجیر به وضوح قابل مشاهده است.

در کل، کربوهیدرات ها هم بعد از هضم از نظر شیمیایی در بدن به قند تبدیل می شوند. با توجه به این توضیحات منطقی است که چرا مصرف انجیر خشک باید با احتیاط صورت بگیرد. تحقیقات در مورد مصرف انجیر و دیابت نشان داده است که مصرف مقادیر کم انجیر تازه می تواند فواید لازم را به بدن افراد مبتلا به دیابت برساند و ضرری نداشته باشد.انجیر-و-دیابت1

آیا انجیر برای افراد مبتلا به دیابت ضرر دارد؟

در کنار موارد مطرح شده در بالا، سبک زندگی افراد با میزان تأثیر انجیر بر دیابت آنها بی ربط نیست. افرادی که تحرک کمتری دارند، محدودیت بیشتری برای استفاده از این میوه و دیگر میوه های شیرین خواهند داشت. چراکه ورزش و تحرک به کنترل میزان قند خون کمک می کند.

از طرف دیگر برنامه غذایی روزانه فرد نیز جزء سبک زندگی او محسوب می شود. اگر فردی غذای زیادی در طول روز مصرف کند، حتی اگر این غذا مزه شیرینی نداشته باشد، در مصرف مواد غذایی و میوه هایی با طعم شیرین با محدودیت مواجه می شود. چون معمولا مواد موجود در غذا ها و خوراکی ها در بدن به قند تبدیل می شوند. پس اگر دوست دارید از فواید میوه ها بیشتر بهره مند شوید؛ باید پر خوری را کنار بگذارید. خانم های باردار نیز ممکن است سطح قند خونشان بالا برود که به آن دیابت بارداری می گویند. در این شرایط، باید قند خون مادر کنترل شود. با اینکه مصرف انجیر خواص زیادی برای خود مادر و جنین دارد، اما مادر باردار باید با پزشک خود در مورد مصرف آن مشورت کند.

در نتیجه، اگر شما یک مادر باردار هستید و یا اینکه دیابت دارید؛ در حالت کلی مصرف انجیر را مانند هر ماده قندی دیگری کنترل کنید. هر وقت هوس خوردن شیرینی کردید، به شما توصیه می کنیم که انجیر بخورید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که از مصرف انجیر خشک اجتناب می کنید؛ زیرا میزان قند بالایی دارد.